5 Greseli pe care contabilii trebuie sa le evite

Cu totii comitem greseli. Doar cei care nu muncesc nu gresesc. Din nefericire insa, sunt meserii in care greselile au un impact urias si uneori sunt ireparabile. Alteori aduc amenzi usturatoare, fie pentru contabili, fie pentru antreprenori.  Iata 5 greseli pe care, daca le eviti, vei fi mai putin stresat!

Lipsa Comunicarii cu Managementul Societatii

De multe ori antreprenorii se gasesc in situatia in care nu inteleg nimic din ce face contabilul lor pentru ca nu exista comunicare.

Exista doar acea zi din luna (de obicei chiar in ziua in care faci raportari) in care toate actele vin vraiste intr-o punga (sau, si mai rau, doar o parte dintre ele).

Stabileste intalniri sau discutii telefonice sau prin email in  mod periodic. Incearca sa explici managementului ce faci acolo pentru ca altfel nu vor intelege munca ta.

Un client a schimbat sediul social si nu a informat contabilul, altul a cumparat o casa noua de marcat si n-a gasit de cuviinta sa iti spuna, altul si-a mai deschis 2 conturi bancare din care n-a platit inca nimic si prin urmare s-a gandit ca nu trebuie sa-ti spuna nimic. Am intalnit si situatii de majorari de capital social fara sa fi fost informat contabilul.

Lipsa unui Sistem de Remindere

Daca ai doar un client cu cateva facturi pe luna atunci probabil nu ai nevoie de cine stie ce sistem.

Daca, insa, ai mai multi clienti, cu activitati diferite, cu volume de acte mai mici sau mai mari incearca sa-ti faci un sistem de remindere in legatura cu raportarile pe care trebuie sa le faci, pentru ca altfel s-ar putea sa uiti ca ai de depus declaratia 394 pentru un client, iar pentru altul declaratia 112, de exemplu.

In plus nu uita sa iei in calcul si alte elemente, cum ar fi contracte noi pe care le semneaza clientul, schimbari de sediu sau domiciliu fiscal, diverse clauze speciale, eventuale garantii etc.

Dupa cum am precizat si la primul punct e importanta comunicarea.

Neglijarea verificarii unor informatii si necorelarea lor

Se intampla sa gresesti ceva si nu corectezi la timp? Greselile se aduna si se acopera una pe alta. O greseala nereperata si nereparata la timp e mai dificil de rezolvat ulterior.

Am vazut situatii financiare in care din neintelegere a unor informatii tehnice si a lipsei comunicarii (vezi punctul 1) contabilul a inregistrat un mijloc fix direct pe cheltuiala.

In alta situatii am intalnit conturi care aveau solduri incorecte sau imposibil de explicitat. Analitice neverificate la clienti sau furnizori. Solduri creditoare cand ar trebui sa fie debitoare sau invers, conturi care nu se coreleaza in balanta etc.

Ridicatul din umeri nu te va scuti de amenda. Fa-ti un check list lunar pentru fiecare client in parte si bifeaza-l luna de luna.

Contabilitate doar pentru fisc

Contabilitatea trebuie sa fie in primul rand oglinda activitatii societatii. Trecuta prin filtrul fiscalitatii ea totusi ar trebui sa ramana in acesti parametri, nu sa fie acaparata doar de solicitarile fiscale.

Nu faci contabilitatea doar pentru fisc!

Fa una singura si pentru fisc si pentru antreprenori.

De multe ori am intalnit situatii de nota zece pentru fisc, dar daca sapai mai tare vedeai ca nu ai un tablou exact al societatii.

De aici apar si frustrarile antreprenorilor care nu vor intelege niciodata nimic din situatiile tale!

Tarife necorelate cu volumul de munca

Am intalnit contabili foarte buni care nu stiu sa se „vanda”. Am intalnit si contabili mai putin priceputi, dar care cereau tarife foarte mari.

Stabileste-ti tarifele in functie de numarul de acte, volumul de munca, si riscurile la care te expui. Nu lucra pe bani putini doar pentru ca-ti este jena sa ceri mai mult.

Revin-o la punctul 1 si citeste-l inca o data si vei vedea ca poti fi apreciat mai bine daca vei avea o comunicare eficienta cu managementul.

 

Cu siguranta lista aceasta nu este exhaustiva, asa incat astept comentariile tale mai jos!